Nobel servett Ingrid Dessau Klässbols Linneväveri

Klässbols Linneväveri dukar fint för 25:e året i rad

Den 10 december är det dags igen för en av världens mest uppmärksammade tillställningar − Nobelfesten. Över tusen gäster är inbjudna och får under kvällen avnjuta en middag av finaste slag vid vackert dukade bord. För 25:e året i rad är Klässbols Linneväveri i allra högsta grad representerade. Detta genom 500 meter duk i ädlaste linne och 1350 generösa servetter som mäter hela 70×70 cm.

1991 lanserades resultatet av ett unikt samarbete mellan några av Sveriges skickligaste formgivare och kvalitetsmedvetna tillverkare. Idémakarna bakom projektet var konsthistorikern Åke Livstedt och arkitekt Magnus Silfverhielm. På uppdrag utav Nobelstiftelsen utarbetades ett förslag till förnyelse, kring såväl den ceremoniella inramningen som själva festbanketten, inför firandet av Nobelprisets 90-årsjubileum 1991. Beslutet fattades att skapa helt nya delar för det dukade bordet och Orrefors, Rörstrand, Gense samt Klässbols Linneväveri fick uppdraget inom sina respektive områden och Gunnar Cyrén, Karin Björquist och Ingrid Dessau fick ansvaret för formgivningen.

För textilens design ansvarade Ingrid Dessau, en enastående formgivare som fick sitt konstnärliga genombrott 1953 under en samutställning med Signe Persson Melin på Galerie Moderne i Stockholm. Efter denna blev hon utsedd till första designer på Kasthall och har under sin tid där signerat åtskilliga mattor i deras kollektion. Efter att Klässbols Linneväveri fått sitt uppdrag, tog ett stort arbete fart och två vävstolar byggdes upp för ändamålet. All vävning gjordes i mekaniska vävstolar, en med jacquard och en i skaft, allt i satinbindning. Dukvävstolen blev den bredaste i företagets historia med en vävbredd på 210 cm för att täcka honnörsbordet. Ingen duk var under 10 meter lång och totalt används hela 500 meter duk under Nobel banketten. Servetterna är generösa och har Nobelemblemet invävt i ena hörnet.

Vid dukningen placeras servetten på assietten och genom den speciella Nobelvikningen, kan brödet placeras i den för att hållas varmt till middagen. Det var ett tidskrävande jobb att väva de 1350 servetterna. Ett arbete som pågick i ett år. En unik del i projektet var att dukarna skulle vävas med naturellt oblekt, obehandlat lin. Skälen till detta var dels ur ett miljöperspektiv, men även för att den oblekta, grå duken skulle få fungera som en scen till glas, porslin, bestick och blomsterarrangemang.

Den 10 december är det alltså dags att för 25 året i rad duka upp världens mest omtalade fest. Ett hedersamt uppdrag som Klässbols Linneväveri sätter stort pris på. Åter igen får 1350 gäster njuta av unik tillställning och få ta del av delar av vårt svenska kulturarv i form av textil, glas och porslin.

Nobelduken och servetterna vävs av Klässbols Linneväveri i traditionell teknik med modern design. Det vävda rutmönstret blir synligt genom att ljuset återkastas olika från varp- och väftytorna. De vita servetterna, 70×70 cm, är vävda i damast med ett tunnare lingarn som fint framhäver Nobelemblemet i ett av servettens hörn. Nobelsortimentet har kompletterats med en servett, 50×50 cm, i satin samt av kulörerna sand och vit.

Idag finns det en rad olika produkter i Nobelsortimentet:
Dukar i bredd 160 eller 180 cm. Längd varierar från 160-460 cm. Finns i sand och vit. Pris från 2197 kr- 6764 kr
Servetter 50×50 cm Finns i satin samt av kulörerna sand och vit. Rek konsumentpris 229 kr Servetter 70×70 cm Finns i satin samt av kulörerna sand och vit. Rek konsumentpris 445 kr

Nobelserien erhöll 1992 utmärkelsen Utmärkt Svensk Form.

Svenskform

Dela Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på Google Plus
Klässbols Linneväveri nya färger linjal sjumilaskog

Ny färgvärld skapas för samtid och framtid