Stäng
Bild av Karin Hermansson

Om Klässbols Linneväveri

”Vår plats på jorden har visat sig vara Klässbol i Värmland. Här förvaltar vi, tredje och fjärde generationen Johansson, vårt arv efter farfar respektive vår farfars far Hjalmar som satt och vävde nätterna igenom.

Vitalis, min farfar, förde företaget vidare och med sin järnhårda tro på naturmaterialet har han givit oss vårt levebröd och meningen med livet. Med stolthet har min far och hans bröder mottagit hedersamma uppdrag från både ambassader och kungahus, man har fört Klässbols namn ut i världen.

Med känsla av tradition och tron på naturmaterialet lin ska vi tillsammans föra familjeföretaget Klässbols vidare in i framtiden. En tillfredsställelse som vi gärna delar med oss av till dig.”

Andreas Johansson, VD

 

––––––––

Lin och linne

Lin – en av människans eviga följeslagare
Redan under stenåldern kunde människor i Europa bereda lin, även om det mesta tycks ha använts till nyttoting som rep, fisknät och liknande. Klädmodet var inte så utvecklat på den tiden. Bordsduken, för att inte tala om servetten, hade knappast någon kommit att tänka på.

I det gamla Egypten började människor klä sig i vackra och svala linnekläder. Linne var det enda tillåtna materialet i prästdräkterna och mumierna sveptes i fina linnebindlar, av vilka många fortfarande finns bevarade. Från Egypten spreds sig kunskapen över Babylon, som under forntiden var centrum för ”linneindustrin”, via Grekland till det romerska imperiet och vidare upp över Europa. I det romerska riket fanns under antiken stora linspinnerier i bl.a. Ravenna och Vienne som stod under noggrann kontroll av ”procuratores linificiorum”, vilket säger en del om den betydelse man tillmätte materialet. I Sverige har vi kunnat bereda lin åtminstone sedan bronsåldern.

Långt in på 1500-talet spann man linet på en slända, ett behändigt redskap, som man fortfarande kan se orientaliska kvinnor behärska med virtousitet. Omkring 1530 kom spinnrocken och satte ytterligare fart på lintillverkningen. Linhanteringen var länge ett hantverk. Då maskinerna kom i slutet av 1700-talet kom också linets värste konkurrent -bomullen. Bättre maskiner kom, vilka också var lämpliga för linneindustrin. År 1805 konstruerade Joseph Marie Jacquard sin epokgörande maskin för mönstervävning, vilket bland annat gav den gamla, fina damastvävningen nya möjligheter.

Linet har mött svår konkurrens från enklare och billigare material och mer än en gång har man trott att det skulle försvinna helt. Linets kvalitet och skönhetsvärde har till slut övervunnit alla ”nymodigheter”, inklusive senare års syntetfibrer. Nu tycks linet gå en ny storhetstid till mötes – i en värld på väg tillbaka mot kvalitetstänkande och vackra ting. Lin är ett oöverträffat material – i skickliga yrkeshänder.

 

––––––––

Hel- och halvlinne

Linets långa fiber lämpar sig väl för vävnad och dess användning kan spåras niotusen år tillbaka i tiden. På 1700-talet fanns flera berömda svenska damastväverier och de blåblommande linfälten låg andlöst vackra på landsbygden. Så småningom tog bomullen över som den vanligaste textilfibern och det arbetskrävande linet hamnade i skuggan.

Idag odlas inte längre lin i Norden, utom i en begränsad skala, men linnevävnaderna upplever en renässans. Naturmedvetenheten har fått ett stark fäste och fler och fler värdesätter traditionen och linets unika egenskaper.

100% Linne
Hellinne består av enbart lingarn som har många goda egenskaper. Linfibern har extrem styrka och uppsugningsförmåga. Tyget är snabbtorkande och smutsavvisande. Spiller man vätska på väven sugs det genast upp. Handdukar i hellinne är förträffliga i köket för att torka glas och ge silver och kristall en vacker lyster. Linnet känns också skönt och svalt mot huden.

Halvlinne
Halvlinnet från Klässbols har bomullsgarn till varp och lingarn till inslag. Dukar och handdukar i halvlinne är mjuka och svala. De har bevarat linets tork- och absorptionsförmåga samtidigt som man kan unna sig att använda dem som vardagsvara.

 

––––––––

Damast

Damast – Väv för fürstar
Den konstnärliga vävteknik, som kallas damast, sägs först ha skapats i Damaskus, därav namnet. Det var det tyg som vävdes till furstarnas praktfulla kläder och för rena dekorationsändamål. Än idag räknas damast till de absolut elegantaste vävnaderna.

Damast är en oftast enfärgad väv, där mönstret och / eller figurerna bildas i varpsatin på botten av väftsatin eller tvärt om. Effekten uppnås genom att ljuset återkastas olika från varp- och väftytorna, så att mönstret antingen framträder blankt mot en matt botten eller matt mot en blank botten. Tekniken kan också användas till tvåfärgade mönster med mycket elegant effekt.

Att odla, bereda, spinna och väva lin är en urgammal konst i vårt land, men konsten att väva mönstrat linne kände man knappast till i Sverige före 1600-talet. Naturligtvis lockade den praktälskande ”stormaktstiden” skickliga vävare hit. Drottning Hedvig Eleonora gjorde 1696 stora beställningar av dukar och servetter hos några vävare i Stockholm. Därmed kom svensk linnedamasttillverkning igång. Det finns fortfarande tre servetter bevarade från början av 1700-talet med hennes krönta namnchiffer och ”Tre kronor” invävda.

Idag levereras dukarna och servetterna i linnedamast, med Sveriges ”Tre kronor” invävda, från Klässbols Linneväveri, till de svenska ambassaderna över hela världen.

 

––––––––

Klässbols tvätt- och skötselråd

bada klässbols

Tvättemperaturen bör vara cirka 60° C, och torktumling är absolut förbjudet!

Tvätt- och skötselråd:
En fin linnevävnad, rätt behandlad, har hög vacker glans samt en sval och slät yta. Linets förmåga att ta åt sig vatten gör det till ett oöverträffat material i såväl toalett- som kökshanddukar. Även om materialets skönhetsvärden gör att det mest används till finare dukar, servetter, gardiner och andra mer exklusiva ting. Linnelakan är nu tillbaka igen, inte minst på grund av den sköna, svala strukturen.

Hellinne består av enbart lingarn, halvlinne har bomullsgarn till varp och lingarn till inslag. När det gäller skötseln av linneförrådet bör man tänka på att bomull smutsas snabbare än lin och därför måste tvättas oftare. Så även om linne ställer sig något dyrare i inköp, kan det löna sig i längden att välja det till saker som ska användas ofta och därför smutsas hårdare.

Vi på Klässbols Linneväveri rekommenderar följande:
Tvätten anpassas till om linnet är naturfärgat, d.v.s.oblekt eller halvblekt eller kulört. Naturfärgat linne bevarar bäst sin ursprungliga färg genom att man använder tvättmedel utan perborat och optiska vitmedel.

Lin har i likhet med bomull hög nötningshållfasthet och draghållfasthet när det är vått och tål därför ganska kraftg bearbetning under tvättprocessen. Tvättemperaturen bör vara cirka 60° C, om inte besvärliga fläckar kräver högre temperatur. Temperaturen får dock inte gå över 80° C, eftersom linet då kan minska i spänstighet, glans och styrka. När det gäller tunna väver, t.ex. en del linnegardiner, bör man välja en skonsammare tvättmetod än den kraftiga bearbetningen som kraftiga dukar och annat tål. Det sker enklast genom att man har stor vätskemängd i förhållande till tvättgodset.

Speciellt ömtåliga saker kan man lägga i en nätkasse under tvättningen och på det sättet minska slitaget i tvättmaskinen.

Centrifugering bör göras så kort och skonsam som möjligt.

Blanda aldrig linnet med starkt kulörta textilier. När det gäller kulört linne, så följ tvättmedelfabrikantens regler för vanlig kulörtvätt vid 60° C.

Försök alltid behandla linnetvätten så skonsamt som möjligt. Välj helst skongång vid maskintvätt. Vid annan tvättmetod än maskintvätt bör man kontrollera temperaturen med termometer och se till att tvättiden inte överstiger 15 minuter vid uppnådd maximitemperatur.

Undvik att lägga våta linnetextilier på varandra. Låt dem hellre ligga hoprullade i fuktigt tillstånd. Naturfärgat och kulört linne bör inte torkas i starkt solljus. Vi rekommenderar kallmangling för alla släta linnetextilier. Resultatet blir vackrare med styva, glansiga servetter och dukar.

Mangla servetter och handdukar ovikta. Lägg dem på ett bord, 4-6 stycken trappstegsformigt på varandra, och sträck dem före manglingen. Dukar och lakan kan man vika i tre eller fyra delar. Försök om möjligt att vika på nya ställen vid varje mangling, eftersom det blir starkast påfrestning i vikningarna.

Torktumling är absolut förbjudet!
Räkna med en krympmån på cirka 5-7%.

 

––––––––

H.K.H Prinsessan Estelle

På initiativ av Region Värmland har Klässbols Linneväveri tillverkat ett bäddset med underlakan, kuddvar och påslakan i 100 procent lin. Mönstret består av stjärnor efter namnet Estelle som betyder stjärna. Gåvan omsluts av en pappersförpackning tillverkad av Billerud.

– Både gåvan och den vackra förpackningen är goda exempel på produkter från vårt framgångsrika värmländska näringsliv. Det känns väldigt roligt att den överlämnas i samband med dopet, säger Catarina Segersten Larsson, regionråd, Region Värmland.

 

––––––––

HV Ateljé

af Norrland / matta

I samarbete med Klässbols Linneväveri och HV Ateljé har formgivaren Lena Bergström tillsammans med konstväverskan Carita Landstedts tagit fram en handvävd matta/ljudabsorbent. Mattan är vävd av de kanttrasor i lin som blir över när möbeltyget Norrland vävs hos Klässbols Linneväveri i Värmland. ”Jag ville ta vara på dessa vackra lintrasor som annars slängs”, säger Lena Bergstöm. ”Genom Caritas hantverkskicklighet har de förvandlats till något vackert! Jag ville använda lintrasornas varierande melering från svart till vitt och låta varje matta bli unikt handvävd”.

Memory / täcken och kuddar

Memory är vävd i exklusiv italiensk lintråd hos Klässbols Linneväveri. Textilien finns i två kvaliteter. Den ena är jaquardsvävd, den andra flätad av satinvävda band. Båda kvaliteterna är konstruerade av Ulrika Elovsson. Hantverket har utförts av HV Ateljé. Att fläta ett större tyg av smala band kan tyckas enkelt, men tekniken är komplicerad. Mästare och gesällers precisionsarbete återspeglas i slutproduktens höga kvalitet. Både jaquarden och de vävda banden har fått en omsorgsfull traditionell  efterbehandling hos Klässbols Linneväveri. Textilierna har handtvättas i kallt vatten och därefter kallmanglats. Denna långsamma och varsamma process ger textilien en högblank och solid yta. ”Två trådar som korsar varandra är utgångspunkt för alla vävda textiliers tillkomst; där börjar min kreativa process”, säger Ulrika Elovsson. ”I samarbetet med Klässbols Linneväveri har jag velat återknyta till äldre textila traditioner. Med hjälp av olika tekniker, både high tech och low tech, kan jag tala olika ”språk” och berätta olika historier”.

 

––––––––

Norska Utrikesdepartementet

Sedan 1988 tillverkar vi bordslinne och servetter till alla norska ambassader runt om i världen i mönstret ‘Norway’, i uppdrag av Det Konglige Utenriksdepartement.

 

––––––––

Kungaduken

Med anledning av 20-årsfirandet av Konung Carl XVI Gustaf som regent, den 15 september 1993, beslutade riksdagen och regeringen att överlämna en gåva. Den bestod av ett duktyg avsett för den officiella kungliga taffeln i Karl XI:s galleri på Stockholms slott. Gåvan överlämnades av riksdagens dåvarande talman Ingegerd Troedsson.

Duktyget består av sju dukar av åtta meters längd och två dukar på fyra meter, alla med tre meters bredd. Till denna stora bredd finns det endast en handvävstol och ingen maskinvävstol att tillgå. Därtill kommer två hundra servetter. Duktyg och servetter vävdes i linnedamast. Varpen är av italienskt lin nr. 50 och väften av irländskt lin nr. 60 med en täthet av 40×48 trådar per centimeter.

Mönstret är komponerat av Karin Björquist, mer känd som formgivare på Gustavsbergs porslinsfabrik, med textiltekniskt bistånd av Ingrid Dessau. Initiativtagare och ledare av projektet har varit konstkritiker Åke Livstedt och arkitekt Magnus Silfverheim – samma personer utgjorde även projektgruppen som skapade Nobelkonceptet för Nobelfesten. Vävmästare var Hans Thomsson, och i projeket har även Handarbetets vänner medverkat.

Mönstret består av en bred vågrörelse i bården och av stora strödda stjärnor i spegeln kring kungaparets spegelmonogram. Stjärnorna syftar på polstjärnan, en gammal symbol för svenska kungen.

Om vävmästaren Hans Thomsson

Hans Thomsson är gute och uppvuxen i Hemse på Gotland. Efter gymnasiet gick han en terminskurs i vävning på Säveskolan i Visby och gjorde ett halvårs praktik på Hemslöjden i Visby, innan han genomgick vävutbildning i Borås 1990-1991, som uppföljdes av ytterligare en kurs i Borås 1992. Under åren 1993-1998 vävde han Kungaduken i uppdrag av Klässbols Linneväveri och gick därpå en kurs i jacquardvävning i Florens i slutet på 1998. Där lärde han sig bl.a. att väva kopior av tyg med mönster från renässansen, sidenvävning av hög kvalitet och med andra bindningar än de han lärt i Norden. Under åren har Hans Thomsson fått stort förtroende för många nämnsvärda uppdrag. Idag har han sin ateljé i Äskekärr nerom Kinnekulle med avsikt att väva linnedamast.

 

––––––––

Kunglig Hovleverantör

Svensk hovleverantör sedan 1970-talet
Klässbols Linneväveri har fått äran att förse det Svenska hovet med exklusivt bordslinne i form av handvävda dukar, Kungaduken (se referens till vänster i menyn), special tillverkat möbeltyg, Bolster tyg och gardiner.

En tusenårig kvalitetsmärkning
En Kunglig Hovleverantör innehar en personlig och ovanlig utmärkelse. Konung Carl XVI Gustaf anser att hovleverantörerna är ”moderna representanter för det bästa i svensk hantverkstradition” (ur boken Konung Carl XVI Gustafs hovleverantörer). Konung Carl XVI har idag cirka 130 hovleverantörer som är alla svenska företag och representerar ett stort antal branscher.

Idag är det mycket få företag som utnämns till Kunglig Hovleverantör. Ansökan beviljas endast av H.M. Konungen och H.M. Drottningen. Av alla ansökningar som inkommer till hovförvaltningen beviljas bara någon eller några få per år. För att kunna bli utnämnd till Kunglig Hovleverantör måste företaget ha bedrivit verksamhet i minst fem år och ha skött sin ekonomi på ett klanderfritt sätt.

Hovleverantörskapet är direkt knutet till en kunglig person. Vid ett tronskifte förfaller alla hovleverantörskap och företagen måste sända in en helt ny ansökan. Utmärkelsen är också knuten till VD eller innehavaren av företaget.

 

––––––––

Nobelduken

Nobel servett av Ingrid Dessau Klässbols Linneväveri
Sedan 1991 dukas årligen Nobelfesten med bordslinne och servetter tillverkat av Klässbols Linneväveri.

Nobel – en skönhet, år efter år 
Nobelduken och servetterna vävs av Klässbols Linneväveri i traditionell teknik, med modern design. De är formgivna av Ingrid Dessau, som valt att väva duken i drällteknink med grovt, silvergrått lingarn i ypperlig kvalitet som står i perfekt balans till porslinets varma vithet. Det vävda rutmönstret blir synligt genom att ljuset återkastas olika från varp- och väftytorna. Servetterna äv vävda i damast, med tunnare halvblekt lingarn, som fint framhäver Nobelmedaljens relief.

Länk till Nobelduken i webbutik.

 

––––––––

Prins Carl Philip

Klässbols Carl Philip gåva

Fotograf: Tommy Andersson
Söndagen den 17 maj 2015 ägde lysningen rum inför vigseln mellan Prins Carl Philip och Fröken Sofia Hellqvist. Vid lysningsmottagningen på Kungliga slottet överlämnade Landshövding Kenneth Johansson gåvor från Värmland.

Länets gåva till bröllopsparet består av tre delar där den första delen är ett åtagande att skydda naturen i det snart bildade naturreservatet Byamossarna i Arvika kommun. Genom stöd av näringslivet i Värmland överlämnade landshövdingen dessutom ett konstverk av Karlstadskonstnären Karolina Nolin samt specialdesignade produkter från Klässbols Linneväveri.

I produkterna, som ingår i Klässbols Linneväveris nya kollektion ”Ack Wermeland”, har designern Margot Barolo hämtat inspiration från den värmländska naturen, framför allt naturen i Byamossarna.

– Duken har fått sitt mönster med hjälp av Värmlandsvisan som beskriver en kärlek till naturen. Bokstäverna och orden bildar ett mönster av ränder som flödar över duken. Servettens mönster återspeglar de mossor och övrig vegetation som är typiska för naturreservatet Byamossarna. Motivet är abstrakt och storlekarna förvrängda. Dessutom är ränderna inspirerade från kartans beteckning för våtmark och myr, säger formgivaren Margot Barolo.

Uppsättningen består av en duk samt tolv st unika servetter i hellinne med bröllopsparets gemensamma monogram inväft. Hela gåvan är insvepta i en special gjord linneväska, även denna med bröllopsparets monogram inväft.

Läs hela pressmeddelandet från Länsstyrelsen här.

 

––––––––

Röda Korset

Klässbols Linneväveri och Röda Korset har ett produktsamarbete kring löparen och servetten/handduken i mönstret ”Tillit”, som säljs till förmån för Röda Korset. Linneprodukterna går i rött och vitt och är gjorda för ett julbord eller varför inte en festmålstid oavsett årstid.

Aldrig ensam
Tillit-kollektionen omfattar ett två-pack löpare (50×150 cm) och ett två-pack handdukar (50×70 cm) som säljs i Röda Korsets Webshop. Halva summan går till Röda Korsets julkampanj 2011 Aldrig ensam, som har som syfte att bekämpa ofrivillig ensamhet och utanförskap i vårt land.

Läs och se mer här.

 

––––––––

Svenska Utrikesdepartementet

Sedan 1981 tillverkar vi bordslinne och servetter till alla svenska ambassader runt om i världen i mönstret ‘Tre kronor’, i uppdrag av Svenska Utrikesdepartementet.

 

––––––––

The Dylan

På hotellet The Dylan i Amsterdam kan ni boka en övernattning i den komfortabla suiten Klassbol, där hela rummet är dekorerat med Klässbols Bolster-tyger.
Mer info om hotellet här

 

––––––––

Producerad av Kreatörerna & Web Kreativ
Till toppen